Σε δύο φάσεις τίθεται σε εφαρμογή ο μηδενικός συντελεστής ΦΠΑ σε σειρά βασικών ειδών διατροφής, με το μέτρο να ισχύει μέχρι τις 31 Μαΐου 2027. Από την 1η Οκτωβρίου καλύπτονται συγκεκριμένες κατηγορίες νωπών και κατεψυγμένων κρεάτων και ψαριών, ενώ από τις 12 Οκτωβρίου προστίθενται, μεταξύ άλλων, ψωμί, γάλα, καφές, ζάχαρη και παιδικές τροφές.
Όπως ενημερώνει η Ομοσπονδία Εργοδοτών και Βιομηχάνων, το Τμήμα Φορολογίας εξέδωσε σχετική εγκύκλιο στη βάση του Διατάγματος Κ.Δ.Π. 354/2026, διευκρινίζοντας παράλληλα ποια προϊόντα παραμένουν στον μειωμένο συντελεστή ΦΠΑ 5%.
Αναλυτικά η ανακοίνωση:
Η Ομοσπονδία Εργοδοτών και Βιομηχάνων ενημερώνει ότι, το Τμήμα Φορολογίας έχει εκδώσει εγκύκλιο στην οποία αναφέρει ότι, με βάση το Διάταγμα Κ.Δ.Π. 354/2026, που δημοσιεύτηκε στην Επίσημη Εφημερίδα της Δημοκρατίας (Ε.Ε. Παρ. ΙΙΙ Μέρος Ι, Αρ. 6050, 30.9.2026) με απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου, τροποποιείται ο περί Φόρου Προστιθέμενης Αξίας Νόμος, ώστε να επιβάλλεται μηδενικός συντελεστής ΦΠΑ σε βασικά είδη:
Α. Από 1 Οκτωβρίου 2026 μέχρι 31 Μαΐου 2027 ως ακολούθως:
Κρέατα νωπά ή διατηρημένα σε απλή ψύξη ή κατεψυγμένα
(1) Κρέατα βοοειδών (κωδικούς της κλάσης ΣΟ 0201 και ΣΟ 0202)
(2) Κρέατα χοιροειδών (κωδικούς της κλάσης ΣΟ 0203)
(3) Κρέατα προβατοειδών ή αιγοειδών (κωδικούς της κλάσης ΣΟ 0204)
(4) Παραπροϊόντα σφαγίων βρώσιμα, βοοειδών, χοιροειδών, προβατοειδών, αιγοειδών (κωδικούς της κλάσης ΣΟ ex 0206)
(5) Κρέατα και παραπροϊόντα σφαγίων βρώσιμα, πουλερικών της κλάσης 0105 (κωδικούς της κλάσης ΣΟ 0207)
(6) Κρέατα και παραπροϊόντα σφαγίων βρώσιμα, κουνελιών και λαγών (κωδικούς της κλάσης ΣΟ ex 0208)
Σημειώνεται ότι εξακολουθούν να επιβαρύνονται με τον μειωμένο συντελεστή ΦΠΑ 5% παρασκευάσματα από κρέας, όπως μαριναρισμένα κρέατα, καπνιστά, κρασάτα, σιεφταλιές, μπιφτέκια, κοτομπουκιές, λουκάνικα, λούντζες, ρόστα, γύρος, πόλιπιφ, πάνα κ.λπ.
Ψάρια νωπά ή διατηρημένα σε απλή ψύξη ή κατεψυγμένα
(1) Ψάρια (κωδικούς της κλάσης ΣΟ 0302, 0303 και 0304)
(2) Σουπιές, καλαμάρια και χταπόδια (κωδικούς της κλάσης ΣΟ ex 0307)
Σημειώνεται ότι εξακολουθούν να επιβαρύνονται με τον μειωμένο συντελεστή ΦΠΑ 5% παρασκευάσματα από ψάρι, όπως κονσέρβες ψαριών, καπνιστά ψάρια, μαριναρισμένα, πανέ κ.λπ.
Β. Από 12 Οκτωβρίου 2026 μέχρι 31 Μαΐου 2027 ως ακολούθως:
Ψωμί: όλα τα είδη ψωμιού φρέσκου ή κατεψυγμένου με ή χωρίς προζύμι (π.χ. λευκό, μαύρο, ολικής αλέσεως, πολύσπορο, χωριάτικο, σικάλεως, καλαμποκόψωμο, μπαγκέτα, τσιαπάτα, ψωμί σε φέτες, φραντζολάκια, πίττες). Δεν συμπεριλαμβάνονται τα αρτοσκευάσματα, τα αποξηραμένα και οποιοδήποτε ψωμί με πρόσθετα υλικά όπως π.χ. σταφίδες, ξηροί καρποί, αρωματικά.
Γάλα: φρέσκο γάλα (π.χ. αγελαδινό, κατσικίσιο, προβάτου), ζαχαρούχο, συμπυκνωμένο, μακράς διάρκειας, γάλα με γεύση (π.χ. σοκολάτα, μπανάνα), φυτικό γάλα (π.χ. αμυγδάλου, σόγιας, ρυζιού).
Καφές: μη καβουρδισμένος, καβουρδισμένος σε κόκκους, αλεσμένος, σε σκόνη, στιγμιαίος καφές, καφές με άρωμα, με καφεΐνη ή χωρίς καφεΐνη σε οποιαδήποτε συσκευασία. (Δεν περιλαμβάνονται έτοιμα ποτά ή ροφήματα που έχουν ως πρώτη ύλη τον καφέ που καταναλώνονται κρύα ή ζεστά).
Ζάχαρη: κρυσταλλική (άσπρη, καστανή, μαύρη), ψιλή (άχνη), χοντρή, σε κύβους, σε φακελάκια.
Παιδικές τροφές: σε σκόνη, ξηρή ή/και υγρή μορφή, οι οποίες προορίζονται για κατανάλωση από παιδιά. Δεν συμπεριλαμβάνονται τα σνακ (π.χ. τσιπς, ξηροί καρποί, ζαχαρωτά, σοκολάτες, παγωτά, γιαουρτάκια).



